About Me

My photo
Ottawa, Canada
Dr. Charles Lam has since 1971 received training in West Germany (telecom) and university education in U.K. (management) and acquired working experiences in Hong Kong and Canada, in a utility company, Hong Kong Government, a multinational organization and a SME. In his career path, he has acquired qualifications from UK institutions including DBA (1990), MBA (1980) and Chartered Engineer (1978). Since 1986, he has left pure engineering to teaching various subjects of business management in Hong Kong for famous universities of Hong Kong, England and United States. He also has served the society as a member of an advisory committee of the Hong Kong Government for eight years, and as the Hon. Chairman of its Consumer Education Group. Later, he set up his own company to offer services as a consultant, writer and speaker. In his 'Second Half Time', he has been working passionately on integrating Christian values with management knowledge, in the marketplace/workplace ministry, serving hospitals, churches and organizations, as a speaker, consultant, life coach, and the leader of a REST Group based on a life story approach. Charles is currently living with his wife in Canada.

Tuesday, October 08, 2013

反思與努力面前的關係 (第二部份)

要明白反思的價值, 它的重要性! 

=不只是「起」 R (recollection of incidents in the past), 要有「承」 E (enlightenment through reflection), 否則便停留(享受? 迷網? 自欺?) 在從前的經歷中
=反思是學習 (learning) 的重要部份, 否則便是「短路」的學習週期 (learning cycle), 重複犯錯

B1) 反思是為感恩

=分析過往經歷的因果, 感恩神的手保護着、牽引着 (詩篇23: 4)
=感恩能產生信心、動力

B2) 反思是為悔改、醫治、更新(「轉」) (羅 12:2)

= 悔改以前犯的罪, 忘記過往的風光、價值、技量, 舊事已過 (林後 5: 17)
=沒有反思, 不會有悔改; 沒有悔改, 不會得釋放。是陶造, 是醫治。
=如獨自難做這部份, 求與神(和導師)一起反思

B3) 反思是為自我認知(詩篇23:3)

=反思、分析過往能了解「我是誰?」 我為誰辛苦為何忙?... 加添智慧
=了解自己的性格、品格、強弱項、潛能、恩賜、熱忱等

B4) 反思是為肯定召命

=神怎樣看我的過去? 祂要我學習什麽? 祂為何給我那些資產?
=肯定神對我生命的的旨意(召命)的過程可能很長

B5) 反思是為裝備、行動計劃 (「合」)

=明白神的旨意向前行, 活出豐盛的生命
=忘記背後的失敗,不要它成為前路的障礙 (腓 3:13-14)
=個人管理 e.g. 過往浪費時間的方法,怎樣去改? 那些角色要抓緊,那些要淡化



-我 雖 然 行 過 死 蔭 的 幽 谷 、 也 不 怕 遭 害 . 因 為 你 與 我 同 在 .....(詩篇23:4)
-不要效法這個世界.只要心意更新而變化、叫你們察驗何為 神的善良、純全可喜悅的旨意 (羅馬書 12: 2)
-若有人在基督裡,他就是新造的人;舊事已過,都變成新的了(林後 5: 17)
-....我只有一件事、就是忘記背後努力面前的、  向著標竿直跑、要得 神在基督耶穌裡從上面召我來得的獎賞。( 3:13-14)

No comments: