About Me

My photo
Ottawa, Canada
Dr. Charles Lam has since 1971 received training in West Germany (telecom) and university education in U.K. (management) and acquired working experiences in Hong Kong and Canada, in a utility company, Hong Kong Government, a multinational organization and a SME. In his career path, he has acquired qualifications from UK institutions including DBA (1990), MBA (1980) and Chartered Engineer (1978). Since 1986, he has left pure engineering to teaching various subjects of business management in Hong Kong for famous universities of Hong Kong, England and United States. He also has served the society as a member of an advisory committee of the Hong Kong Government for eight years, and as the Hon. Chairman of its Consumer Education Group. Later, he set up his own company to offer services as a consultant, writer and speaker. In his 'Second Half Time', he has been working passionately on integrating Christian values with management knowledge, in the marketplace/workplace ministry, serving hospitals, churches and organizations, as a speaker, consultant, life coach, and the leader of a REST Group based on a life story approach. Charles is currently living with his wife in Canada.

Sunday, March 08, 2015

「我的使命」和「我的事業」的關係 (part 3/3)

  
    我的生命使命    (my life               mission)
  (* = 重要)
  我的業務/事業   (my    business/career)
我的工作/作業 (my job/work)
君例子
我是神呼召的科學家,
xx知識和yy技術製造和供給產品/服務給世人, 幫助他們的身心靈健康....
我用xx知識和yy技術製造, 也用zz平台銷售產品, 從香港到世界各地, 幫助人的健康
我是 xx公司的CEO
例子
我是顧問和導師, 要幫助個人或組織,尤其是當他們面臨障礙或迷失的時侯, 得着解脫 、更新和更好的生命故事, 運用着有基督價值觀的管理理念和方法....
我專門用a, b, c...管理學思維, 在學院內外, 教授和提供顧問服務給管理人或組織, 提升他們的管理智慧
我是自由人生涯導師及管理顧問

比較難寫出使命和事業例子:
-家庭管家/小雇員/職青, 但有夢想/願境
-更新人士以前犯罪經歷的人

(4) 撰寫「生命使命宣言 (life mission statement) 的過程
-以上表格列出撰寫使命宣言的成份
-「 起承轉合」寫好生命故事的一部份
-不要隨便使 舊事已過 成為藉口, 來逃避連結過去與未來. 以前的經歷是有意義的. 這包括移民、回流、失業、家人離世、婚姻失敗、行業轉形、公司倒閉、被人欺騙、等
-要成就使命, 可以行不同的路徑 (策略) i.e. 要有智慧作抉擇

No comments: