About Me

My photo
Ottawa, Canada
Dr. Charles Lam has since 1971 received training in West Germany (telecom) and university education in U.K. (management) and acquired working experiences in Hong Kong and Canada, in a utility company, Hong Kong Government, a multinational organization and a SME. In his career path, he has acquired qualifications from UK institutions including DBA (1990), MBA (1980) and Chartered Engineer (1978). Since 1986, he has left pure engineering to teaching various subjects of business management in Hong Kong for famous universities of Hong Kong, England and United States. He also has served the society as a member of an advisory committee of the Hong Kong Government for eight years, and as the Hon. Chairman of its Consumer Education Group. Later, he set up his own company to offer services as a consultant, writer and speaker. In his 'Second Half Time', he has been working passionately on integrating Christian values with management knowledge, in the marketplace/workplace ministry, serving hospitals, churches and organizations, as a speaker, consultant, life coach, and the leader of a REST Group based on a life story approach. Charles is currently living with his wife in Canada.

Tuesday, March 26, 2013

計劃事業, 只得動詞不夠


最近和一些滿有人生經歷, 而正在探索前路的人談話, 聽到他們說已經找到了-- 就是找到了一些「動詞」, 例如: 教導、寫作、聯絡、安慰、整合、強化、等。 他們相信只要跟着它們, 便可以找到他們的事業路 。

我認為這樣做事業計劃是不足夠的。因為這是:

1. 沒有方向。就算相信「摸著石頭過河」, 也要知道往那裹去。

2. 沒有定位。因為每一個動詞也可以發揮在不同的地區、行業、組織、客戶、等。

3. 沒有配合個人「使命宣言」(mission statement)--基本上要寫出 a) 有熱忱地服侍的對象 (who you have passion to serve) b) 用什麽強項/恩賜去服侍 (applying what strengths/gifts to serve).

要做好這個階段,才可以定標竿、作裝備、向前行, 免得屢次經歷失望、浪費。

要做好這個階段,才能避免迷失, 好像一個獵人因為常常改變他的目標,最終得不到好的收獲!

尋找必尋見, 相信如果一個人繼續用心去尋找方向、定位、草稿使命宣言, 上主的心意會慢慢地顯明

Monday, March 18, 2013

羅馬天主教廷: 「 起、承、轉、合」寫好生命故事


最近的消息是羅馬天主教廷選出了新教宗。這消息令我想起: 用「 起、承、轉、合」四個步驟寫好生命故事。表面看來两者好像是沒有什麽關係, 但其實生命故事不單是適合一個人, 也是適合一個组織、機構、平台等。

「 起」是追溯歷史, 回憶以往的發展及成績
「 承」是反思成敗得失的過程、酸甜苦辣的感受, 了解神 (Vs 我) 怎樣看過去, 因而更加了解自己
「 轉」是悔改、舊事已過、心意更新、價值觀轉變、範式轉換
「 合」是策劃前路、重新定位、訂立目標、為達標行動、監控、駕駛

我認為「寫好生命故事」是很配合策略管理(strategic planning) 思維的, 但現今策略謀士太看重了「合」, 而忽略了「 起、承、轉」這三個步驟, 只向前衝, 而不從過往學習。

普遍上, 對人如是, 對组織如是,「 轉」是最重要, 「 合」是最難。「 轉」得不好, 「 合」便充滿着迷失、矛盾、費力和失敗。

Tuesday, March 05, 2013

道德。矛盾


*我不明白,你也不明白, ...
  • 為什麼短樁樓起完才被揭發?
  • 為什麼公報帳目後才被發現造假?
  • 為什麼奶粉要有很多嬰兒吃了才知道有毒?
  • 為什麼....? 為什麼....? 為什麼....?......

*要去了解? 還是不去了解?
  • 為揾食, 為保身, 不去看, 不想知, 只服從, 不多問....告訢自己, "我的角色不是警察!"
  • 或者,「我是身不由己? 」... 又或者,「我相信人在大陸, 要做大陸人!」....又或者,參與便有著數?......
  • 信徒在混亂黑暗的世界中是否很難會成功? 

*心意更新, 裏外轉化
  • 從懺悔開始, 先要處理內心的矛盾
  • 要不要討論? 誰帶領討論? ... 在越高層越好!
  • 多想: "如繼續下去, 下一代將會是怎樣的世界!"
  • 信徒要怎樣討論和活用 : 「純如鴿子 , 靈巧像蛇」? 

*有出路? 或是冇出路?
  • 一些作者鼓勵和欣賞 'Whistle Blowers', 不過, 成功的又有幾多個? 希望不是「做一個, 死一個! 」
  • 如果在教會能討論這些問題, 真是美好, 為的是要做好一個24/7信徒!
  • 變革管理, 要由上而下
  • 荒漠甘泉, 希望不會最後被風沙掩蓋!